KUNSKAPSBRUKET verktygslåda för skolutveckling
KUNSKAPSBRUKET verktygslåda för skolutveckling
PROCESSLEDNING
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Hur kan man arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet i skolans värld? Vad innebär det att metoder är evidensbaserade? Hur kan skolan hålla sig uppdaterad vad gäller skolforskning?
Arbetslagsutveckling
Goda lärvillkor skapas för alla inblandade, elever och lärare, om arbetslagsarbetet leder till att lärare arbetar nära tillsammans. Ett nära samarbete mellan lärare i arbetslaget skapar goda förutsättningar för utveckling av skolan.
Systematiskt kvalitetsarbete
Hur sätter man igång ett systematiskt kvalitetsarbete som ställer frågor och söker svar? Om man inte tar reda på varför resultaten blivit som de blivit, så får man aldrig reda på vad man bör behålla eller överge. Utan förklaringar till varför, kan man inte utesluta att resultaten var en följd av slumpen. Det systematiska kvalitetsarbetet syftar till att ge ett bra underlag för framtida beslut. Reflektion, en växleverkan mellan enskild och kollektiv, är själva navet i ett systematiskt kvalitetsarbete.
© kunskapsbruket Tarja Kemppainen Örtagårdsgatan 50 254 50 Helsingborg 076-226 99 57 info@kunskapsbruket.se